1. Strona główna
  2. Blog
  3. 10 zabaw z flashcards

10 zabaw z flashcards

2021-08-05

Ucząc angielskiego w przedszkolu i w klasach 1-3 wiemy, jak ważne są gadżety, realne przedmioty i praca na konkretach. Dlatego właśnie idąc na lekcje do tych grup wiekowych, angliści mają ze sobą dużo różnych, i czasem dziwnych przedmiotów. Lecz najważniejszymi przedmiotami na lekcji, których nie może zabraknąć, są flashcards. Co to takiego? Są to karty obrazkowe, za pomocą których, możemy zaprezentować to słownictwo, które chcemy dzieciom zaprezentować i które dzieci muszą opanować. Tych zabaw jest bardzo dużo i tak naprawdę, moglibyśmy całe lekcje poświęcić tylko na zabawę nimi, ale na pewno warto znać kilka i używać ich na początku lekcji jako powtórzenie, na koniec jako podsumowanie lub gdy po prostu zostanie nam trochę czasu na lekcji i chcemy go dobrze spożytkować. Chciałabym dzisiaj przedstawić 10 zabaw z flashcards, które pojawiają się na moich lekcjach, a które moi uczniowie bardzo lubią.

1) What’s the order? (wersja podstawowa)

Wieszamy flashcards na tablicy w dowolnej kolejności. Wskazujemy flashards i mówimy, co to jest. Czynność powtarzamy kilka razy, ale żeby nie było nudno, za każdym razem zmieniamy głos. Raz mówimy powoli, raz szybko, raz mówią chłopcy, a raz dziewczynki. Zadaniem uczniów jest powtórzenie i zapamiętanie kolejności flashcards. Gdy uczniowie powtórzą kilka razy, powinni już zapamiętać kolejność. Wtedy przechodzimy do kolejnej części zadania, czyli zabieramy jedną kartę z tablicy. Pytamy się uczniów, co zabraliśmy. Uczniowie nazywają kartę, która znikła, a następnie muszą powtórzyć w kolejności wszystkie karty. Zabawa trwa, aż wszystkie karty znikną z tablicy.

2) What’s the order? (wersja z mini flashcards)

Jeśli nasi uczniowie w podręczniku mają mini flashcards, to możemy zabawić się w odgadywanie kolejności. Nauczyciel lub wyznaczony uczeń podaje dowolną kolejność kart, a reszta klasy ustawia mini flashcards w tej kolejności. Następnie nauczyciel lub osoba wyznaczona nie patrząc na karty, musi z pamięci odtworzyć ich kolejność. Gdy się pomyli, musi zacząć mówić od nowa. Jeśli mamy duże grupy to lepiej, żeby kolejność odgadywał nauczyciel lub podzielić klasę na kilka grup po kilka osób, tak żeby uczniowie nie mogli podglądać kolejności wyłożonych kart.

3) Let’s repeat! (można użyć mini flashcards)

Nauczyciel lub wyznaczona osoba staje z przodu klasy, tak żeby wszyscy dobrze ją widzieli. Osoba ta wybiera jakiś wyraz i szepcze go w kierunku wszystkich uczniów. Zadaniem dzieci jest odgadnąć z ruchu warg słowo. Kto wie, podnosi do góry rękę (jeśli mamy do dyspozycji flashcards to dzieci mogą z nich skorzystać). Gdy słowo zostanie odgadnięte, cała klasa powtarza je szeptem. Zabawa trwa, aż skończą nam się wyrazy.

4) What’s missing? What’s wrong?

Wieszamy flashcards na tablicy w dowolnej kolejności. Prosimy uczniów, aby zapamiętali co widzą i w jakiej kolejności. Następnie albo zabieramy flashcard z tablicy, albo zamieniamy je miejscami. Możemy zacząć od jednej karty, lecz ich ilość może się zwiększać w kolejnych rundach. W czasie gdy zabieramy karty z tablicy, dzieci mają zamknięte oczy. Dzięki temu uczymy przy okazji kolejnego zwrotów: „Close your eyes” i „Open your eyes”.

5) Is it…?

Kolejna zabawa nie wymaga od nas żadnego przygotowania i świetnie sprawdzi się pod koniec zajęć jako gra na podsumowanie zajęć. Bierzemy zestaw flashcards, zbieramy je w plik i tasujemy, tak aby nie znać ich kolejności. Na środku sali staje nauczyciel lub wyznaczony uczeń i pokazuje klasie flashcards (on sam nie wie, co na niej jest). Zadaniem ucznia jest odgadnięcie, co znajduje się na flashcards pytając: „Is it...?”, a zadaniem klasy jest odpowiadanie „Yes, it is” lub „No, it isn’t”. Zabawa kończy się, gdy uczeń odgadnie wszystkie karty.

6) What am I thinking about?

W tej zabawie potrzebujemy mini flashcards lub prawdziwe przedmioty. Nauczyciel lub uczeń wybiera sobie jedną kartę i nikomu jej nie pokazuje. Trzyma ją przy sobie. Zadaniem uczniów jest odgadniecie, co ta osoba wybrała. Reszta klasy zgaduje poprzez podniesienie karty / przedmiotu. Zaletą tej gry jest to, że możemy po kilka razy wybierać ten sam przedmiot.

7) Hot or cold?

Tradycyjna zabawa w ciepło-zimno. Prosimy jedną osobę, aby wyszła z klasy. W tym czasie ukrywamy flashcards gdzieś w sali. Zadaniem ucznia jest odnalezienie karty, a klasa podpowiada mu, gdzie ta karta się znajduje poprzez powtarzanie wyrazów cold, gdy uczeń oddala się od karty lub hot, gdy jest coraz bliżej. Minusem tej zabawy jest to, że nie damy rady, aby każde dziecko z klasy mogło poszukać karty, ponieważ jest to czasochłonne.

8) Left, right, up, down.

Szybka gra, którą możemy zakończyć w dowolnym momencie i jest całkowicie nieprzewidywalna dla uczniów. Wieszamy na tablicy flashcards w dowolny sposób, tworząc dwa lub trzy rzędy po tyle samo kart w każdym rzędzie. Następnie mówimy uczniom, od której karty startujemy i używając poleceń: left, right, up i down poruszamy się po kartach. Gdy skończymy naszą wędrówkę, pytamy się uczniów, gdzie dotarliśmy. Zabawa jest szybka i można ją dostosować do wieku uczniów, ponieważ możemy zrobić serię i zakończyć po dwóch kierunkach, ale też możemy przeskoczyć kilka pól.

9) Have you got?

Rozdajemy cały zestaw kart uczniom na ławki, nie wiedząc, co komu rozdaliśmy. Zadaniem nauczyciela lub wybranej osoby z klasy jest chodzenie od ławki do ławki i pytanie się „Have you got…?” tak, aby odzyskać wszystkie karty. Uczniowie, którzy mają karty przed sobą odpowiadają: „Yes, I have” i oddają kartę, jeśli nauczyciel / uczeń zgadł, lub odpowiadają „No, sorry”, jeśli nauczyciel / uczeń nie odgadł.

10) BINGO

W moich klasach jest to zdecydowanie gra numer 1. Można ją wykorzystać absolutnie zawsze i wszędzie do wszystkiego. Ja proszę uczniów o przygotowanie 3 dowolnych mini flashcards. Ja mam cały zestaw i losuję kartę (od drugiego semestru używam word cards, żeby ćwiczyć czytanie). Uczniowie nazywają kartę i jeśli mają ją wśród swoich wybranych kart, odwracają ją obrazkiem do dołu. Wygrywa ten, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich kart. Czasami, gdy często gramy w bingo, zmieniam nasadę i to osoba, która jako ostatnia pozbędzie się kart, wygrywa. Do tej zabawy nie potrzebujemy nawet flashcards, ponieważ możemy skorzystać z kartki i poćwiczyć wszystko co nam przyjdzie do głowy – alfabet, liczby, kolory.

Oczywiście zabaw jest dużo więcej i możemy je swobodnie modyfikować, tak żeby pasowało do naszych celów oraz grup. Ale na pewno warto po nie sięgać, ponieważ są angażujące, nie wymagają przygotowania, a przede wszystkim ułatwiają naszym uczniom naukę, a o to nam właśnie chodzi.

Pozdrawiam,

Mrs MP


Inne wpisy

Może zainteresują Cię inne wpisy.